Last Mile Logistics
Consumenten verwachten snellere en bij voorkeur kosteloze bezorgopties van verladers. Samen met de introductie van nieuwe concepten en technologieën, zoals levering d.m.v. drones, big data-analyse en het Internet of Things (IoT) welke de grenzen verleggen van de traditionele logistieke afhandeling, ontstaan operationele uitdagingen om daar optimaal op in te spelen tijdens het voorbereiden van de uitgaande leveringen.
Zo kan het gebruik van augmented reality (AR) toepassingen het pick en sort proces versnellen en de foutenmarge verder reduceren, gecombineerd met geïntegreerde carrier-interface oplossingen bieden zij de oplossing bij uitstek voor een naadloze integratie met de groeiende omni-channel e-shopmarkt.
Bovendien geven marktstudies aan dat de consument vaak bereid is om premium prijzen te betalen bij verzending en levering op de dag van aankoop. Een trend die menig verladers prikkelt om creatief om te gaan met bestaande en nieuwe concepten. De productleverancier dient op zijn beurt het orderverwerkingsproces op deze vraag af te stemmen.
Omnichannel
Recent geïntroduceerde toepassingen in de logistiek zijn niet beperkt tot de ondersteunende technologie bij omnichannel order intake en het ter eindbestemming brengen van de producten, ook meer efficiënte picking en sorteringsprocessen zijn recent mogelijk gemaakt en hebben hun weg gevonden naar de werkvloer.
In het afgelopen jaar zijn verder ook belangrijke stappen gezet in de machine-naar-machine connectiviteit, variërend van een bredere toepassing van geautomatiseerde identificatie en data capture (AIDC) en passend in een versterkte vastberadenheid naar het ontwikkelen en bieden van meer omnichannel logistieke oplossingen.
Van veel van deze ontwikkelingen werd verwacht dat ze substantiële investeringen in de toeleveringsketens zouden brengen, wat inmiddels is bevestigd. Het hele e-shop gebeuren en diens potentieel stimuleert bedrijven om structurele veranderingen te overwegen, evalueren en vervolgens te implementeren.